Search
  • Team Magnus

5 tips om je revalidatieplan vol te houden!

'Heb je geoefend sinds je vorige afspraak?’ ‘Ja hoor!’ Je kruist je vingers en hoopt dat de kinesist niet merkt dat het oefenen zich beperkt heeft tot de avond voor de raadpleging. Herkenbaar? Je bent niet alleen.

Kinesist oefenprogramma

Je weet dat het helpt maar… door een drukke sociale of werkagenda kan het zijn dat je soms niet de tijd of motivatie vindt om het oefenprogramma regelmatig uit te voeren. Om snel vooruitgang te boeken is het volgen van het plan belangrijk en zou je op korte termijn al de eerste effecten moeten ervaren. Je hebt dus ook zelf de regie in handen over hoe snel je verbetert. Opgelet! Je hoeft zeker niet meer te doen dan je kinesist voorschrijft. Wil je toch sneller gaan, overleg dit dan met jouw kinesist.


Om je programma duurzaam vol te houden stelt de literatuur de volgende tips voor:

  1. Stel jezelf meetbare doelen

  2. Beloon jezelf

  3. Geloof in jezelf

  4. Zoek ondersteuning in je omgeving

  5. Demonstratie en instructie

1. Stel meetbare doelen

Het identificeren van een zinvol doel op lange termijn kan een krachtig middel zijn jezelf te motiveren. Het is best dat je zowel kleine als grote doelen beoogt. Je kan ook proces en prestatiedoelen zetten. Een voorbeeld van een procesdoel is dagelijks je programma uitvoeren. Een prestatiedoel kan zijn dat je pijnscore daalt. Twijfel je over je doelen, bespreek het dan zeker met je kinesist en schrijf ze neer. Het behalen van doelen zal je motiveren om de revalidatie verder te zetten.


2. Beloon jezelf

Doel bereikt? Trakteer jezelf dan met een beloning. Je hebt immers vooruitgang gemaakt en dat mag gevierd worden. Wees ook fier op jezelf, hoe klein het doel ook was. Aangezien je het als doel hebt gezet betekent het dat het voor jou een uitdaging was.


3. Geloof in jezelf

Wist je dat geloof in je eigen kunnen de kans op het behalen van je doelen vergroot? Je eigen kracht, ambitie en overtuiging om beter te worden helpt je dus werkelijk vooruit! Elke revalidatie start met een sprankel hoop en geloof dat jij zelf een verschil kan maken. Zeg het dus maar: ‘Yes, I can!‘


4. Zoek ondersteuning in je omgeving

Klachten hebben betekent vaak dat je niet kan deelnemen aan bepaalde activiteiten of dat je vrienden of familie moet vragen om jou soms uit de nood te helpen. Het gevaar bestaat dat je niemand ten last wilt zijn maar het is net door hen te betrekken dat je transformeert van patiënt naar gedreven genezer. Plus, met iemand naast je het revalidatieprogramma uitvoeren is zoveel gezelliger. Dus spread the word naar je familie, vrienden of collega’s en sla 3 vliegen in één klap: 1. je kan makkelijker je programma volhouden 2. je herstelt sneller en 3. je sociale leven krijgt een volledig nieuwe dimensie!


5. Vraag om demonstratie en instructie

Krijg je een nieuwe oefening of mee naar huis? Zorg dan dat je zeker weet wat je revalidatieplan precies inhoudt en hoe de correcte versie van elke oefening voelt en/of er uit ziet. Begrijpen waarom je programma je zal helpen maakt het makkelijker om het uit te voeren. Opgelet! Bij kinesitherapie zit de duivel vaak in de details dus wees zeker dat je alle stappen van de oefening kent en volgt.


Samengevat

De kinesist leert je hoe je jezelf kan genezen. Wij geloven in jouw kunnen. Nu is het aan jou om dat vertrouwen op jezelf toe te passen aan de hand van deze 5 tips!


Vragen?

We horen ze graag! (zie tip 5) Je kan onze Magnus kinesisten steeds bereiken via ons secretariaat of contactformulier.


Referenties

42 views